מנהיגות נלמדת או מולדת? סגנונות ותכונות המנהיג
לפני 50 שנה כאשר החלו לחקור את נושא המנהיגות אחת התיאוריות הראשונות למחקר המנהיגות היא תיאורית התכונות. החוקרים אמרו כי למנהיגים ישנם תכונות מסוימות שהופכות אותם למנהיגים טובים. החוקרים דברו על תכונות אופי אך גם על מראה וסגנון דיבור ואף צורת הדיבור. ובעיקר דברו על תכונה מולדת שנקראת:
כאריזמה - מתנת אלוהים ביוונית.
כאשר בדקו את תכונת הכאריזמה ראו שהיא מורכבת מכמה תכונות והתנהגויות של המנהיג:
• ביטחון עצמי
• צורך בהישג גבוה
• ניהול רושם ("יודעים כיצד לעשות את הרושם הנכון במקום הנכון")
• מחשבות, רעיונות וחזון מלהיב לעתיד
• דוגמא אישית
• הבעת ביטחון במונהגים (מתייחסים למונהגים שלהם ונותנים להם ביטחון )
• לעיתים התנהגות לא רגילה (התנהגות לפעמים יכולה להיות קשורה למראה שלהם)
• לעיתים הקרבה עצמית ("הולכים עד הסוף בשביל הרעיון שהם מאמינים בו")
• יודעים לשכנע (מביאים טיעונים מאוד סוחפים לשכנוע)
• רגישים לצרכים ולערכים של המונהגים.
בשנים האחרונות הבינו שמכלול התכונות המרכיבות את הכאריזמה לא חייבות להיות מולדות אלא ניתן לרכוש וללמוד כיצד לפתח רבות מתוכן.
למשל, אפשר לרכוש ביטחון עצמי ולפתח אותו, ואפשר לחשוב על איזשהו רעיון חיובי עתידי שרוצים אותו מאוד חזק ואפשר להתמקד בו ולהתחיל לשכנע עבורו, אם למשל נקח רעיון שמתחבר להרבה ילדים. אני רוצה שסכסוכים ייפתרו על ידי דיאלוג. וכול מקום שקורה סכסוך או קונפליקט להיכנס באמצע ולומר כדאי לכם לדבר על ביניכם ותפתרו את הבעיה טוב יותר. ולהגיד לכולם שאם הם מרביצים לכול אחד זה כואב ולשכנע ולהראות לכולם שאלימות לא תביא לפיתרון ורק דיאלוג יביא לפיתרון. וגם כמובן לתת דוגמא אישית ולשכנע שוב שצדקתי שפתרתי את הבעיה על ידי דיאלוג.
2 סוגי התנהגות עיקריים של מנהיגים
בנוסף לתיאוריות התכונות של מנהיג החלו לחקור איזה סוגי מנהיגות יש לנו?
וראו שיש שני סוגי מנהיגים עיקריים:
• מנהיג שהוא מכוון אנשים.
• מנהיג שהוא מכוון משימה.
בואו נראה איך אפשר לזכור את השיטה הזאת של סגנונות המנהיגות אנשים ומשימה:
כאן אמור להופיע ריבוע. דמיינו שהוא מחולק לארבע רבועים קטנים בצד ימים למעלה רשום משלב, לשמאלו חברותי. מתחת המשלב מופיע הריבוע ובו המילה משימתי ומשמאלי רגוע. בציר המאוזן מופיע מיומנויות למשימה ובציר האנכי מיומנויות לאנשים. לאחר שרטוט של ריבוע זה ניתן לראות היכן יש מיומנויות אנושיות גבוהות יותר כלומר חברותי יותר מאשר משימתי.
ומה גילו?
מתוך כך ראו שישנם מנהיגים שהם בעיקר מכוונים אנשים אבל גם משימתיים או בעיקר משימתיים אבל גם מכוונים אנשים. והמנהיגים ששלבו את שני הסגנונות הם המנהיגים שהצליחו יותר.
האם חשוב לזהות את טיפוס המנהיג או את סגנון ההנהגה שלו?
המחקר על מנהיגים התכונות והסגנונות שלהם התפתח במהרה והמטרה הייתה ללמוד כיצד ניתן ללמוד ולרכוש מיומנויות כדי להיות מנהיג מצליח יותר. ולכן עזבו לגמרי את הרעיונות שלמנהיגים תכונות מולדות - לא נכון יותר לומר : "או שיש לך או שאין לך" אלא כדאי מאוד שתזהה איזה סגנון ניהולי או מנהיגותי דומיננטי אצלך (חזק) ואיזה סגנון רצוי שתשפר או תחזק. אם לדוגמא אבחנו את עצמנו כמנהיגים רגועים , נוטשים - אז כדאי לנו להבין שאנחנו צריכים להעלות רמת ההתייחסות שלנו לאנשים וגם לעלות את רמת ההתייחסות שלנו למשימות.
כישורים תפיסתיים- לראות ולהבין את הסביבה לראות לאן היא מתפתחת ולהתאים את הארגון לשינויי הסביבה.
קרן איילי - בעלת ניסיון עשיר במגוון תחומים: חברתיים, סביבתיים, תקשורת, עסקים וקהילה, ניהול פרויקטים והדרכה. כמו כן, עסקה בעבר במגוון תפקידי ניהול בתחום החינוך הפורמלי והבלתי- פורמלי.